Groeistrategie gevoed door klantreisinzichten
Hoe creëer je een groeistrategie die geënt is op de klantbeleving én waar de medewerkers zich eigenaar van voelen?
Uitdaging
Accent Adviseurs (A|a) is een middelgroot adviesbureau dat gemeenten, projectontwikkelaars en architecten antwoord geeft op omgevingsvraagstukken. Na 15 jaar gezonde groei wordt nagedacht over de volgende groeistappen: met welke markt- en portfoliokeuzes houden we het vuur van de groei brandend, hoe sluiten we op een A|a-eigen en memorabele manier aan bij de klantreis, hoe zorgen we ervoor dat onze specialistische experten het beste van zichzelf kunnen blijven geven én het groepsgevoel blijven behouden? En wat betekent dit voor de organisatiestructuur, rolverdeling en eigendom?
Aanpak
Het fundament voor de strategische keuzes lag, zoals gebruikelijk, in een gedegen interne en externe analyse. Minder gebruikelijk: deze analyses zijn volledig uitgevoerd door het MT en de medewerkers, op basis van aangeleverde formats en instructies. Waarbij de interne analyse ook inzoomde op cultuur, persoonlijke drijfveren en toekomstwensen.
De externe analyse werd aangevuld met klantreisonderzoek onder gemeentes, projectontwikkelaars en architecten. Waarbij, binnen de gemeentes, de klantreis van de opdrachtgever naast de klantreis van A|a’s interne inhoudelijke partner binnen de gemeente gelegd is. In dit klantreisonderzoek is ingegaan op de triggers voor het inroepen van externe expertise, keuzecriteria en drivers voor klanttevredenheid. En op de rol die A|a kan spelen in het optimaliseren van de klantreis. Waarbij ook de eerste denkrichtingen voor strategische keuzes ongemerkt getoetst werden.
Resultaat
De groeistrategie ligt er. In de vorm van één powerpoint pagina. Maar vooral: in de harten en de hoofden van de medewerkers. Een gedragen strategie die stevig geënt is op klantinzichten en de onderscheidende kracht van A|a maximaal richt op een memorabele klantreis.
Frank van der Putten, directeur bij Accent adviseurs over de samenwerking: Samenwerken met Lobser Company is voor mij altijd een feest. Zeer deskundig, zakelijk, maar met de nodige Vlaamse humor. Altijd to the point, inspirerend en uitdagend. Met Lobster Company zet je altijd grotere stappen dan je vooraf denkt te zetten.